//
je leest nu...
MijnMening

Lees verder dan een tweet lang is


Candle Of HopeEn er heeft zich weer een enorm drama voltrokken. Dit keer in Noorwegen, en het trieste is dat er één zekerheid is. Er gaan er nog vele volgen. De één door een gedreven gek, de andere door een blinde volger, de andere door een verbitterde verlaten ziel.

En dan schijnt het zo te zijn dat de schutter geïnspireerd is door Geert Wilders. Wat dan makkelijk is is om meteen te blaten dat Geertje verantwoordelijk is voor de dood van de 80+ doden. Maar da’s niet fair. Hier is meer aan de hand.

De wereld waarin we tegenwoordig leven is een en al pakkende headlines, sexy tweets, hap en snap journalistiek. We kunnen ons niet langer dan 2 minuten concentreren. Dus zijn we vergeten hoe ons te verdiepen in een bepaald onderwerp, onze eigen mening te vormen op basis. Discussies aan te gaan en argumenten uit te wisselen.

De schutter heeft blijkbaar een aantal heftige uitspraken van Geert Wilders opgepikt in Noorwegen, de enige berichten die via de Noorse media hem zullen hebben bereikt en beïnvloedt. Ik ben ervan overtuigd dat wij in Nederland een klimaat hebben waarin Geert Wilders zich heeft kunnen ontpoppen tot een populaire schreeuwlelijk. Geert Wilders heeft dat klimaat niet gecreëerd, wij hebben het er zelf naar gemaakt. Er waren lange tijd geen leiders meer waar je door wordt geïnspireerd, geen gezamenlijk doel om voor te vechten.

Het ironische is dat er heftige tot extreem heftige rampen moeten plaatsvinden om de samengezindheid aan te wakkeren. Een 2e wereldoorlog zodat we het land weer gingen opbouwen, een overstroming zodat we een waterkering gingen bouwen, en tig moorden om stille tochten te houden.

Nee ik hou niet van lui die ervoor zorgen dat we uit elkaar worden gedreven. Ik kan er niet tegen als er iemand weer moet uitleggen dat “wij” beter zijn dan “zij”. Kappen met die onzin! Een moordenaar is een moordenaar, een verkrachter een verkrachter, een terrorist een terrorist. Als iets of iemand daar een klimaat voor heeft gecreëerd dan moeten we als maatschappij een goed nadenken over wat iets als vrijheid van meningsuiting voor verantwoordelijkheid met zich mee brengt.

Ik kan maar een ding zeggen tegen Geert Wilders. Misschien wist je nog niet helemaal wat je ging oogsten toen je een paar jaar geleden bent begonnen met zaaien. Maar ik hoop dat je begrijpt dat alleen distantiëren van deze onmenselijke barbaarse aanslag niet genoeg is. It’s Chess not Checkers! Je zult moeten leren om 5 stappen vooruit te denken. Ook jij zult verder moeten kijken dan je tweet lang is.

Maar die voorspelbare uitspraken zoals “En waar is Geert Wilders of de PVV nu het een extreem rechtse dader is geweest?” of “Gelukkig is het geen Moslim!” zijn wat mij betreft even erg als die  reaguurders op de Televaag. Die aanslag was foudt! Niks aan goed te praten. Links, rechts, groen, geel, Christen, Moslim of Jood, dit KAN niet!

Dus ja ik ben nog steeds aan het dromen van een vreedzame hongerloze wereld. Wake me up when all this is over! 

P.S. Mijn oprechte mede-leven aan alle ouders van de slachtoffers. En helaas moet ik ook toegeven dat ik jullie leed misbruik om mijn mening de wereld in te smijten. Helaas werkt de wereld nu eenmaal zo. 😦

Over S Dot One

I'm like Che Guavara with bling on... I'm complex.

Reacties

2 gedachtes over “Lees verder dan een tweet lang is

  1. Wow, goed verwoord! Ik help in ieder geval mee dromen over een vreedzame hongerloze wereld. Als maar genoeg mensen dat doen, komt dat er vanzelf hoop ik!

    Geplaatst door Paul | 23 juli 2011, 17:27
  2. Oeps loop mijn blogpost lekker narcistisch te “liken”. Te veel knopjes hier op wordpress.

    Geplaatst door S Dot One | 23 juli 2011, 17:27

Geef een reactie

