//
je leest nu...
Diverse, MijnMening

Oh jee! Social Media maakt onze samenleving KAPOT!


Bij gebrek aan een Alexander Klöpping in het land zal ik zijn rol, als hoeder van al wat internet en tech is, even tijdelijk overnemen. Ik zit me steeds meer te ergeren aan mensen die gebruik maken van het internet, en steeds maar roepen dat het vroeger veel beter was en dat het internet de maatschappij naar de klote helpt.

Ik ben niet zoooo arrogant dat ik ga beweren te weten hoe technologie op de juiste manier gebruikt zou moeten worden. In het het verleden is al vaak genoeg gebleken dat technologie anders gebruikt wordt dan voorzien was (I’m looking at you SMS). Maar ik vind het natuurlijk wel leuk om met de wereld te delen dat dit voor mij geen verrassing was natuurlijk.

Ik zat gisteren DWDD (check vanaf 4:30) te kijken, en het ging dit keer over het “drama van Cothen” en o.a. hoe de sociale media geholpen had om een massa hysterie te veroorzaken.

Ik ben van mening dat technologie vrijwel altijd een versnelling, vergroting of extensie van de “echte wereld” is. Dus in het geval van “social media” sneller en met meer mensen tegelijk communiceren. Dit is “social media” fenomeen is in het verleden al door meerdere mensen, ondermeer door Marschall McLuhan, voorspelt.

Today, after more than a century of electric technology, we have extended our central nervous system itself in a global embrace, abolishing both space and time as far as our planet is concerned.

– Marshall McLuhan, Understanding Media, 1964.

Dus het gedrag waar ze zich zo over verbaasden bij DWDD is in mijn ogen niet meer dan “dorps”. Iedereen weet alles van iedereen, vindt van alles en bemoeit zicht met alles. Dat kan goed of slecht uitpakken. Goed als je blij bent je past in die samenleving, slecht als je het zwarte schaap bent in zo’n samenleving.  Blijkbaar hebben mensen, ook in grote steden, behoefte aan het dorpse. Wat ik wel interessant vindt is dat de schaal waarop Social Media werkt (wereldwijd/landelijk) je als zwart schaap niet ff ergens anders heen kunt gaan. Je bent dus behoorlijk de sjaak als je pispaal wordt van “de wereld”.

Over S Dot One

I'm like Che Guavara with bling on... I'm complex.

Reacties

2 gedachtes over “Oh jee! Social Media maakt onze samenleving KAPOT!

  1. Is de chaos theorie hier ook van toepassing?

    Geplaatst door Tommie | 22 mei 2013, 22:34

Plaats een reactie